BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, February 12, 2012

PEMAKAIAN TUDUNG

Pemakaian tudung yg tepat


Zaman sekarang ni aku tgk mcm2 gaya dan stail org memakai tudung....pepun memakai tudung tu semuanya perlu dengan satu niat iaitu utk menutup aurat....tapi ade sesetengah pemakaian tudung tu adalah kurg sempurna kerana tidak mengikut syariah yg ditetapkan....

Disini aku ingin kongsikan beberapa gaya pemakaian tudung yang ada di zaman kita sekarang ni.

TUDUNG MICKEY MOUSE
Pemakaian tudung yg hanya menutup bahagian rambut dan kepala tanpa menutup kedua-dua telinga. Erm mgkin bg mereka nak tunjuk subang atau ape2 perhiasan yg dorg pakai...ade yg lagi dasyat tudung dililit sehingga menampakkan leher.

TUDUNG LILIT
Jenis tudung ini jika dilihat telah menutup keseluruhan kepala termasuk telinga tapi tidak dilabuhkan menutup dada dan hanya dililitkan di leher sahaja. Pemakaian begini seolah2 sengaja utk menayangkan aset wanita yg telah dikurniakan.

TUDUNG SEE THROUGH
Tudung jenis ini merupakan tudung yg agak popular dan byk di merata tempat..kain jenis ini sgt nipis sehingga menampakkan leher dan telinga walaupun dah dipakai elok. Lebih2 lagi jika tidak memakai anak tudung kerana seperti tiada bezanya dgn mereka yg tidak bertudung.

TUDUNG JAMBUL
Erm jenis tudung ni byk juga kita lihat dipakai di dalam kaca tv...Selalu di pakai di dalam drama melayu dan dikalangan org2 atasan.

TUDUNG SINGLET
Pemakaian tudung sempurna cuma pemakaian baju pula tidak bersesuaian kerana memakai baju lengan pendek.

TUDUNG SAJI
Sekejap pakai sekejap tak..selendang yg hanya menjadi perhiasan leher. Boleh dilihat di kenduri-kenduri kematian yg mana selendang tu sekejap turun dan sekejap diangkat oleh si pemakai.






0 comments: